Upozorenje

ISTRAŽIVAČKE AKTIVNOSTI U NASTAVI PRIRODE I DRUŠTVA

Dunja Anđić

2021.

e-knjiga


Priručnik je nastao s ciljem da se istraživački pristup približi i učenicima i učiteljima i oživotvori kao zajednički dio nastavnog rada učenika i učitelja u nastavi Prirode i društva. Namjera mu je inspirirati učitelje, prikazati im primjere istraživačkih aktivnosti i materijale za rad s učenicima u obliku pokusa i praktičnih radova, približiti im istraživački pristup i ponuditi mogućnosti za njegovu implementaciju u svim domenama kurikula nastavnog predmeta Prirode i društva. Naglasak je pritom na uglavnom prirodoslovnim sadržajima, s napomenom da se ni na jedan način ne žele umanjiti i brojne mogućnosti istraživanja u području geografskih, društvenih, ekonomskih i drugih sadržaja, a koji su dio ishoda kurikula nastavnog predmeta Prirode i društva.

Sve prikazane ideje, aktivnosti, teorijska podloga, kao i materijali, isplanirali su i izveli studenti učiteljskog studija tijekom nastave kolegija Metodika prirode i društva i Istraživačka nastava prirode i društva, a pod mentoriranjem urednice ove knjige.

Priručnik je koncipiran na sljedeći način: osim uvodnog poglavlja kojim se predstavlja značaj istraživačkog pristupa i modeli istraživanja koji su implementirani u sve predstavljene aktivnosti, unutar svake domene kurikula nastavnog predmeta Prirode i društva A., B., C. i D. prikazane su mogućnosti i primjeri raznih pokusa i praktičnih radova kao istraživačkih aktivnosti, a koji uključuju teorijsku raščlambu teme, prijedloge artikulacije nastavnih sati, opise aktivnosti popraćene fotografijama i radnim materijalom.

Bitno je istaknuti da su
ovo tek primjeri koji uključuju ishode jedne ili više domena, a koje je sve moguće realizirati istraživačkim pristupom. Materijali korišteni za ovdje prikazane aktivnosti nisu vlasništvo autora ni urednika, već se nalaze navedeni u literaturi, kao i internetske poveznice i izvori preuzeti s javno dostupnih mrežnih stranica.

Priručnik je
koncipiran tako da se unutar svake od četiriju domena prikazuju primjeri i mogućnosti istraživačkih i praktičnih aktivnosti, ali uz napomenu da oni nikako ne isključuju ishode ostalih domena niti povezivanje i koreliranje s ostalim unutarpredmetnim ishodima i preporučenim sadržajima. Primjeri su tematski određeni u odnosu na dominantan i/ili neprepoznatljiviji ishod, s istaknutim ishodima istraživačkog pristupa i mogućeg povezivanja ishoda iz druge domene. Pritom treba napomenuti, da ovdje nije riječ o receptima ili propisanim postupcima, već tek o primjerima i idejama odvijanja istraživačkih i praktičnih aktivnosti, jer u konačnici sve ovisi o motivaciji, kompetencijama i autonomiji svakog učitelja ponaosob.

Na kraju, s nadom da će ovaj rukopis biti koristan svim studentima budućim učiteljima, ali posebice učiteljima u praksi, posebnu zahvalu upućujem upravo studentima učiteljskog studija koji su zajedničkim radom, iskazanom kreativnošću i uloženim velikim trudom velikodušno prihvatili ovu ideju, realizirali sve aktivnosti i učinili nastavu zabavnijom, zanimljivijom i inspirativnijom.

 
.
 

Dozvolili ste korištenje kolačića na Vašem računalu. Odluku možete promijeniti.